Planning A Digital Transaction System To Maximize The Role Of Village-Owned Enterprises

Authors

  • Endang Pitaloka Politeknik Piksi Ganesha, Bandung, Indonesia
  • Widiya Avianti Universitas Winaya Mukti, Bandung, Indonesia
  • Sarah Laila Asyifa Universitas Nurtanio, Bandung, Indonesia
  • Delfina Nurramadhan Universitas Nurtanio, Bandung, Indonesia
  • Vina Rizki Fadila Universitas Nurtanio, Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56956/inacos.v4i1.413

Keywords:

village-owned enterprise, public services, digital technology

Abstract

Planning a digital sales system that maximizes the role of Village-Owned Enterprises must integrate digital technology to expand market reach, improve operational efficiency, and empower local businesses. This plan includes the use of digital technology in sales systems, digital marketing strategies for Village-owned enterprise, capacity building and collaboration, and identifying the benefits of digital sales systems for Village-owned enterprise. Automation technology offers significant benefits for Village-owned enterprise, ranging from administrative efficiency, market expansion, cost savings, improved service quality, to community empowerment. By adopting automation systems, Village-owned enterprise can increase sales and contribute more significantly to sustainable village economic development. By designing an integrated digital sales system supported by appropriate digital marketing strategies, Village-owned enterprise can maximize their role as drivers of village economic development, increase village income, and strengthen the economic independence of village communities.

References

Alimuddin, H., Abdullah, A., & Razak, F. (2023). Pelatihan Digital Marketing Untuk Meningkatkan Daya Saing Produk Badan Usaha Milik Desa (Village-owned enterprise). Jurnal IPMAS: Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Bagi Masyarakat, 3(3), 174–182.

Avianti, W., Purwana, E., & Fauzia, F. (2024). Program Ketahanan Pangan Melalui Pemanfaatan Pekarangan Warga Sebagai Solusi Kebutuhan Keluarga. Capacitarea: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 63–70.

Avianti, W., Wahyudi, Martin, A., Jumali, Andriyani, N., Prihatiningsih, D., … Yufrinalis, M. (2023). Metode Penelitian (Dasar Praktik dan Penerapan Berbasis ICT). PT. Mifandi Mandiri Digital.

Hidayat, A. F., & Hidayah, D. D. (2023). Pengembangan Desa Mandiri Melalui Pengelolaan Badan Usaha Milik Desa di Desa Madiasari Kecamatan Cineam Kabupaten Tasikmalaya. Jurnal Syntax Imperatif: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan , 4(4), 436–444.

Iskandar, J., Engkus, Sakti, F. T., Azzahra, N., & Nabila, N. (2021). Strategi Pengembangan Badan Usaha Milik Desa (Village-owned enterprise) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Desa. Jurnal Dialektika: Jurnal Ilmu Sosial , 19(2), 1–11.

Karyana, Y. (2023). Inovasi Pemberdayaan Village-owned enterprise Sebagai Simpul Penggerak Ekonomi Masyarakat Desa. POPULIKA, 11(1), 41–49.

Khaerurrusli, C. (2022). Strategi Pemasaran Destinasi Wisata Aranka Tempasan Desa Pringgasela Kabupaten Lombok Timur. Universitas Islam Negeri Mataram.

Lailiyah, K. (2022). Digitalisasi Desa Sebagai Upaya Percepatan Pelayanan Publik Dalam Mewujudkan Good Governance. RISTEK: Jurnal Riset, Inovasi Dan Teknologi Kabupaten Batang, 6(2), 26–34.

Mansir, F., & Madjid, M. N. (2023). Strategi Pemasaran Produk Pada UMKM Berbasis Digital Marketing. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 4(1), 126–136.

Munawir, Z., Riyanto, & Mulia, A. (2022). Sosialisasi Pentingnya Badan Usaha Milik Desa (Village-owned enterprise) di Desa Jatikesuma Kecamatan Namo Rambe Kabupaten Deli Serdang Provinsi Sumatera Utara. Jurnal Pengabdian Kontribusi Unhamzah, 1(2), 21–24.

Nugroho, R., & Suprapto, F. A. (2021). Badan Usaha Milik Desa Bagian 3: Operasional dan Bentuk Village-owned enterprise. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Prasetya, E. (2020). Inspirasi Sektor Usaha Village-owned enterprise. Yogyakarta: Hijaz Pustaka Mandiri.

Ridwansyah, M., Hastuti, D., Heriberta, Syaparuddin, & Emilia. (2021). Penguatan Village-owned enterprise (Badan Usaha Milik Desa) Dengan Memaksimalkan Pemanfaatan Berbagai Fasilitas Digital. Studium: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 39–48.

Sari, A. A. A. S. M., & Arisena, G. M. K. (2023). Proses Pembentukan dan Pengelolaan Badan Usaha Milik Desa (Village-owned enterprise) di Kabupaten Bangli. Jurnal Administrasi Pemerintahan Desa, 4(1), 1–26.

Simbolon, R. B., Hasibuan, E. H., & Chairina. (2025). Strategi Village-owned enterprise Dalam Pemberdayaan Masyarakat Desa Marenu Kecamatan Aek Nabara Barumun Kabupaten Padang Lawas. Kultura: Jurnal Ilmu Hukum, Sosial, Dan Humaniora , 3(1), 24–30.

Sugiartia, W. S. (2023). Analisis SOAR (Strength, Opportunity, Aspiration & Result) Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan Melalui Digital Market. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan , 2(2), 25–34.

Sujana, T., & Fikri, Z. (2023). Strategi Pemanfaatan Potensi Ekonomi Desa Melalui Village-owned enterprise Dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Desa di Desa Labuh Air Pandan Kecamatan Mendo Barat Kabupaten Bangka. Publicio: Jurnal Ilmiah Politik, Kebijakan Dan Sosial , 5(2), 183–192.

Sumantrie, P. (2021). Manajemen Dalam Berorganisasi. Malang: Ahlimedia Press.

Wirsa, I. N. (2020). Keberadaan Village-owned enterprise Sebagai Pilar Pertumbuhan Ekonomi Desa Di Desa Telagatawang, Kecamatan Sidemen Karangasem. ." PARTA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat , 1(1), 7–12.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Pitaloka, E., Widiya Avianti, Asyifa, S. L., Nurramadhan, D., & Fadila, V. R. (2025). Planning A Digital Transaction System To Maximize The Role Of Village-Owned Enterprises. Inaba of Community Services Journal, 4(1), 18–25. https://doi.org/10.56956/inacos.v4i1.413

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.